Перегляди: 2223

Прокурорів всього ,близько 10 тисяч чоловік, а населення України – 50 мільйонів!

На кожного прокурорського працівника припадає по 5 тисяч простих смертних. І кожен чимось незадоволений. Справитися з їх проблемами в принципі неможливо. Отже, якщо кожну скаргу вирішувати самостійно і ґрунтовно, то часу на найважливішу роботу - звіти та узагальнення - не залишиться. Наївно припускати, що скаржники реально розраховують на справедливе вирішення предмета скарги саме в прокуратурі. Переважна кількість «жалобщіков», що звертаються в прокуратуру, має на меті лише максимально насолити кривдникам із залученням правоохоронних органів чи просто написати хоч куди-небудь ще.

У зв'язку з викладеним виникла необхідність систематизації методик оптимізації процесу вирішення скарг на основі позитивного досвіду, накопиченого в цій сфері інноваційними прокурорами.

Правило 1

Принесену скаргу постарайтеся не приймати.

Більшість первинних скарг заявники чомусь намагаються принести в прокуратуру особисто. Це помилка, якої необхідно скористатися. Для захисту від сутяг виставляємо оборонний редут - зав. канцелярією вчить напам'ять і здає Вам на залік наступний перелік відмазок: 

  • Неправильно оформлена скарга - поля вузькі, неможливо підшити, переробіть вдома;
  • Занадто багато граматичних і синтаксичних помилок - виправте!
  • Помилка в ініціалах прокурора - він образиться і вирішить скаргу неправильно ...;
  • Забули написати звернення "шановний Іван Іванович" - ви нашого прокурора не поважаєте?
  • Ні поштового індексу відправника, ні його телефону, а від руки дописувати не можна - виправлення в тексті неприпустимі;
  • Почерк нерозпізнаваний, ксерокопії не читаються, передрукуйте на машинці;
  • Скарги за інструкцією і ГОСТу потрібно писати синім чорнилом, а у вас - чорні, оригінал від ксерокопії не відрізниш!
  • А де ваша довіреність на подання скарги від чужого імені?
  • Чому не написали, що попереджені про кримінальну відповідальність за подачу завідомо помилкової скарги або повідомлення в скарзі недостовірних фактів?
  • Для ототожнення особи при отриманні позначки на другому екземплярі пред'явіть непрострочений паспорт, раптом ви чужу скаргу принесли або анонімку? Немає паспорта - принесіть завтра;
  • Місце прописки не відповідає місцю проживання, треба привести у відповідність - куди вам відповідь направляти?
  • Приходьте завтра, або ні, краще в четвер - журнал вхідної кореспонденції в сейфі замкнувся, ключ забрала прибиральниця, комп'ютер завис, штемпельна фарба висохла…
  • Скарги приймаємо тільки поштою рекомендованим листом з повідомленням.
  • Додатки до скарги не завірені, як втім і сама скарга.
  • До скарги не додано пояснення та копії паспортів всіх згаданих у ній громадян.
  • Секретаріат пошту від громадян приймає виключно по парних днях з 9.15 до 9.30, по непарних з 15.35 до 15.55, по середах з 16.15 до 16.30, не переплутайте!
  • Ну що ви до нас все ходите і ходите? - набридли прокурору вже, він коли ваше прізвище чує - червоніє від люті і втікати починає.
  • А ви спочатку до міліції (соцзабез, адміністрація і спортлото) повинні звернутися, а їхні відповіді до скарги додати.
  • А чому не одали довідку, що ви осудний і дієздатний?
  • І взагалі, прийомний день у прокурора - п'ятниця, а без його візи скарги не беремо.
  • Ну навіщо вам це треба? Вас же затягають по цій скарзі! Краще усно, без папірців розкажіть все помічникові неофіційно, а вже він знає, як правильно зробити.

 

Досвід показує, що з 10 повернених таким чином канцелярією скарг в "виправленому" виді знову надходить тільки 4. Не у всіх скаржників вистачає волі мотатися до канцелярії прокуратури. Це ж 60-процентне зниження ризиків і навантаження!

Є ще один спосіб - попередній прийом усіх скаржників помічником. Помічник уважно вислуховує скаржника, підтакує йому, записує щось там на листок паперу, а потім обіцяє скаржнику у всьому розібратися. Але скаргу не бере, мовляв, нам і без скарги все ясно. Ну і в журнал особистого прийому звичайно теж нічого писати не треба. Іноді скаржника досить просто вислухати і зробити вигляд, що ви перейнялися його проблемами, співчуваєте йому і співпереживаєте, і він, зраділий, піде разом зі своєю скаргою.

Якщо скарга надходить поштою, то тут теж кілька варіантів дій. Найпростіший - до реєстрації скарги порвати конверт і викинути його в урну (якщо це не рекомендований лист з повідомленням), потім дуже важко довести, що скарга взагалі надходила до прокуратури.

Один талановитий колега просто виймав скаргу з конверта, упаковував її в інший конверт і повертав поштою заявнику без жодних «супроводіловок». Можна, відкривши конверт, витягнути і викинути з нього вміст і замінити на чисті аркуші паперу, потім віддати в канцелярію.

 

Правило 2

Якщо не вдалося скаргу не прийняти, постарайтеся її хоч кудись відправити для вирішення по суті.

Якщо Вам пощастило, і у Вас є в підпорядкуванні підлегла прокуратура, то цю інструкцію можете далі не читати - все кидайте "вниз".

Решті раджу конспектувати:

Перше питання, яке Ви повинні задати скаржнику - "А раніше ви випадково з цього питання нікуди не зверталися?". Найчастіше розколюються. Тільки досвідчений сутяга мовчатиме, як партизан, але і його можна розколоти на визнання. І, не розмірковуючи, шліть скаргу за вказаною адресою.

Чисто риторичне питання: кому, як не піднаглядній міліції, вирішувати скарги громадян? Адже охорона громадського порядку - обов'язок міліції, от нехай порядок і наводять. І ви абсолютно точно знаєте, що свої мєнти вам скаргу не повернуть, а як-небудь , через пєнь-колоду вирішать. Тим більше скаргу "без контролю" на самих співробітників міліції - ну хто ж краще знає ситуацію за скаргою, як не об'єкт скарги? Він же вже в гущі подій! А сутяга, отримавши відповідь за підписом чиновника, дії якого оскаржить, швидше за все більше вам докучати своїми кляузами не буде.

Якщо буде лізти повторно - відповідайте скаржнику текстом, який повністю збігається з текстом первинної відповіді мєнтів. А якщо воно піде скаржитися вище (у тому рідкісному випадку, якщо апарат не спихне Вам же на вирішення скаргу на Ваші ж дії), - направте з проектом висновку у вищестоящу прокуратуру файл з текстом відповіді ментів. В апараті теж не перепрацьовувати люди прийшли - вони продублюють текст первинної відповіді. А коли сутяга за півроку оббивання порогів отримає три однаково тупих відповіді з трьох різних органів, у нього опустяться руки і він припинить Вас турбувати.

Мій знайомий прокурор на свої дії спущені з апарату скарги вирішував постійно. А одного разу один скаржник направив свої цілком обгрунтовані скарги на його дії "віялом" у всі можливі інстанції - в Адміністрацію Президента, Генеральну прокуратуру, СБУ, УБОЗ, УМВС і голові антикорупційного комітету ВР. І, природно, отримав 6 однаково люб'язних відповідей за підписом цього ж територіального прокурора і агітаційний проспект від Ляшка. Всі високі інстанції переправили скарги для вирішення по підвідомчості. Більше скаржник нікуди не скаржився. Коротше, правило N2 використовують всі чиновники, не тільки прокурорські.

У питаннях скарг - кожен за себе. Корпоративна етика курить збоку. Припустимо, підкласти свиню сусідам - раптом заявник шлявся в іншому районі? Або його бабуся? Може, вдасться підтягнути природоохоронного, транспортного чи спец-прокурора? Або хтось із сусідів аналогічну скаргу вирішував?..

Не лінуйтеся в цьому питанні - скурпульозно з'ясуйте місце розташування оскаржуваної події, накресліть карту, з'ясуйте реквізити та адреси. Так можна обґрунтовано сплавити відсотків 20 скарг.

Вирішувати скаргу власними прокурорськими силами - моветон. Пам'ятайте: прокуратура завжди когось дублює. Вирахувати цього дубля і спихнути йому скаргу - ось істинний прокурорський професіоналізм. Необхідно постійно пам'ятати список спеціалізованих контрольних, наглядових і громадських органів, в які можна скинути скарги.

Наприклад:

Скарги щодо порушення трудового законодавства (зарплата, техніка безпеки, колективні спори, звільнення і т.д.) скидаємо в трудінспекцію або профспілку.

Скарги на лампочки у під'їзді, ліфти, написи на стінах, холодні батареї, бурульки, що заливають сусідів, гучну музику і т.д. - у ЖЕКи.

На розплід на звалищах диких собак - по черзі в санепідемстанцію та Товариство охорони диких тварин.

Скарги на інопланетян, зомбуючих лазерами - до санепідемстанції і академії наук.

У магазині обрахували - в Захист споживачів.

Скарги на Ющенка, який все розвалив - в Укрбджільництво яке-небудь.

Рейдери бєспрєдєльнічають - у Комісію по цінних паперах.

Мєнти п'яних оббирають - в Укрспиртпром.

Всі інші скарги - завідувачу районною поліклінікою.

 

Правило 3

Якщо не вдалося скаргу сплавити, спробуйте відповісти "ухильно".

Відновлення справедливості - процес енергоємний і виснажливий. Не потрібно геройствовать – прикиньтесь дубом. На Україні дерева люблять ... Особливо вишеньки... і дуби.

Наприклад, можна викликати того, чиї дії оскаржуються, і змусити його готувати відповідь. Відповідь вийде і повна, і ємнісна.

Можна дати відповідь заявнику про те, що вирішення даної скарги не входить до компетенції прокуратури, і заявник повинен захищати свої права шляхом звернення до суду з позовом. Зґвалтована - з позовом про захист честі і гідності, побитий - про відшкодування шкоди здоров'ю, пограбований - про відшкодування матеріального збитку і віндикації.

Можна використовувати й іншу тактику - відповідати тільки на "просту" частина скарги, не розглядаючи "складну" частину. Для цього з метою наочності (на перший раз) відксерокопіюйте скаргу і штрихом на копії замажте самі "незручні" доводи скарги. А на все інше підготуйте відповідь. Порівнювати скаргу і відповідь ніхто з перевіряючих не буде. Тим більше, що скарги зазвичай перевіряють співробітники відділу листів апарату (читай - колишні секретарки), які в матеріальному праві нічого не тямлять.

Є у незабутнього Аркадія Райкіна номер - про включення дурки. "Колеса, насоси, Сидоров катапультувався". Пам'ятаєте? Цей спосіб перевірений десятиліттями. Потрібно відповідати скаржнику не про те, про що він запитує, а про те, про що ми хочемо йому написати. Він нам - про ДАІшника-хабарника, ми йому - про рішення антикорупційної колегії. Він нам - про незаконне звільнення, ми йому - про виплачену допомогу по безробіттю. Він нам - про порушення КПК при розслідуванні справи, ми йому - сам дурень, не треба було клацяти дзьобом. Або просто перепишіть йому відповідь з іншої схожою скарги. Хумана еррарум ест, як кажуть. А якщо спливе ця відповідь (що буває дуже рідко) - швиденько зляпати правильну, а в поясненні пошлемося на помилку комп'ютера і дуру-секретарку, яку для виду навіть можна покарати, а потім відразу покарання зняти. Вона ж у Вашій компетенції, а не в апаратній ...

Можна використовувати фактор часу - мовляв, ви пізно звернулися. Оскаржується рішення слідчого у справі - призупиніть справу, направте її до суду, на експертизу, в сусідній район або ще як-небудь на пару днів виведіть її зі своєї компетенції, про що з великим жалем повідомте заявнику поштою. Я, мовляв, радий би, та не можу ...

 

Можна посилати заявника подалі інтелігентно:

Типу так: "Ваші схоластичні доводи декадентської і повної тюрізмів скарги про вульгарний волюнтаризм жадібних і меркантильних співробітників витверезника у метафізичному сенсі не знайшли своєї когерентності, оскільки входять в когнітивний дисонанс із трансцедентальною ідеологією державного будівництва та суспільної моралі". Колеги переймуться повагою, керівництво закриє очі (якщо переведе на українську і вкурить), а заявник усвідомлює, що плебс зі своїми брутальними проблемами не повинен заважати імпозантним "Насяльника" займатися демагогією і софістикою, досягаючи апогею еклектики.

Можете позбутися скаржника, заганявши його за найфантастичнішими додатковими довідками, схемами, листами і т.д. А якщо хоч чого-небудь він не принесе - сміливо давайте йому лаконічну відповідь, що його доводи не підтвердилися. Мовляв, сам винен.

Але найпростіший спосіб вирішення скарги - заготовити «козу» такого змісту: "Ваша скарга розглянута. Ваші доводи не підтвердилися. Цю відповідь ви вправі оскаржити." І все. Стислість - сестра таланту. Хрін хто докопається ...

Тільки не забудьте набити чимось наглядове - копіями додатків до скарги, роздруківками якихось законів, положень, які за текстом перегукуються зі скаргою, ушийте пояснення заявника, конверт, в якому прийшла скарга. Пару-трійку запитів, які нікуди не треба відсилати. Можете вшити чого-небудь з іншої скарги. Поставтеся до цього процесу творчо. Ніхто вищестоящий все одно перевіряти, як ви вирішили скаргу по суті, не буде - головне, щоб наглядове було підшите, строки були дотримані і статкартка правильно заповнена. 

 

Правило 4

Будьте послідовними у відстоюванні своєї думки

Вже якщо одного разу Ви або інший колега-прокурор, а тим паче Ваш начальник вирішили на скаргу відповісти ухильно, - на повторну скаргу слід відповісти аналогічним чином. Щоб не протиставляти себе колективу однодумців. Самий розумний, чи що?

Тому повторні скарги ніколи не задовільняються. Та й статистика у Вашому звіті цю цифру все одно виправить на "0". Не будіть лихо.

Якщо на повторну скаргу нема що написати, або влом, або ніколи - поміняйте місцями абзаци попередньої відповіді і відсилайте скаржнику.

Задоволені скарги - ознака невідповідності прокурора займаній посаді. Це аксіома. Відразу потрапите в «зону особливої уваги» статистики.

Ідеальний прокурор, в принципі, повинен виявляти порушення законів і усувати їх задовго до того, як вони стосуватимуться чиїхось інтересів. Або до того, як вони виникнуть (застереження називається).

Відхилені скарги - теж не є гуд. Статистика виходить негарна з точки зору неспеціалістів - покрасуватися начальству в пресі буде нічим.

Тому всі задоволені та відхилені скарги рекомендую у звітності вказувати як роз'яснення. Для цього в стандартне відворотного-поворотне заклинання "Дане рішення Ви вправі оскаржити ..." бажано додати слова "Роз'яснюю Вам, що". І безпечно, і ідеологічно вивірено.

 

P.S. Мене завжди цікавило, скільки з сотень тисяч скарг, про вирішення яких генеральні прокурори доповідають з високих трибун керівництву країни, депутатам і народу, вирішено у відповідності з рекомендаціями цієї «методички»?..

Додати коментар


Захисний код
Оновити

АНЕКДОТ

Рахунок

Клієнт, якому здалося, що отриманий ним рахунок за юридичні послуги завищений, попросив свого адвоката деталізувати представлений звіт.

Адвокат детально описав виконану роботу: «Йшов по вулиці і помітив Вас на протилежному боці.

Дійшов до перехрестя, щоб перейти на Вашу сторону і Вас наздогнати.

Наздогнав і тут помітив, що це були не Ви. Разом: 50 доларів».

Геніальні ідеї

- Я починаю підозрювати, що мій адвокат хоче якомога більше взяти з мене грошей. 
- Чому ти так думаєш? 
- А ось слухай, що він написав в своєму останньому рахунку: «- За те, що не спав минулої ночі і розмірковував над вашою справою, - 50 доларів (Примітка: я б за це теж брав гроші, - вночі часто приходять геніальні ідеї).

Розлучення Джонсонів

- Як закінчився процес розлучення Джонсонів?
-Як і має бути. Чоловік отримав автомобіль, дружина – дітей, а адвокат – все інше в якості гонорару.